ChristenUnie-SGP: Betaalbare woningen ook echt betaalbaar

Woning.jpegzaterdag 14 november 2020 11:41

Een duidelijke definitie van wat beschouwd wordt als de categorie ‘goedkoop’ of ‘betaalbaar’, dat moet er volgens de ChristenUnie-SGP in de regionale Woonakkoorden opgenomen worden.

Dit omdat veel gemeenten en regio’s afspraken hebben gemaakt over het aantal nieuwe woningen dat in deze categorie moet vallen. ‘Doordat deze categorie niet helder gedefinieerd is worden soms huizen van 350.000 tot 400.000 euro geschaard onder de noemer ‘betaalbaar’. Zelfs starterswoningen mogen tot 310.000 euro kosten. Hierdoor komen er maar heel weinig nieuwe woningen op de markt die echt betaalbaar zijn voor starters op de woningmarkt. Daarnaast zijn de prijzen van woningen sterk gestegen en kunnen jongeren veelal geen hypotheek voor dergelijke prijzen afsluiten’, aldus Hermen Vreugdenhil, fractievoorzitter van de ChristenUnie-SGP Brabant. Het voorstel werd bij de behandeling van de Begroting 2021 ingediende en door een meerderheid van de partijen aangenomen. ‘We zijn erg blij met deze uitkomst. Er zijn heel veel mensen voor wie er geen starterswoning beschikbaar is. We hopen dat er nu meer starterswoningen ontwikkeld gaan worden die echt betaalbaar zijn en op deze manier de woningnood, met name voor jongeren, wat te verlichten.’