ChristenUnie-SGP wil strengere eisen voor boeren van tafel

Boeren protest 1.jpgmaandag 14 oktober 2019 15:30

Provincie Brabant moet zo snel mogelijk de strengere eisen die de provincie aan de boeren stelt van tafel halen. Hermen Vreugdenhil, ChristenUnie-SGP Statenlid in Brabant, heeft dit per brief maandagmorgen van het provinciebestuur gevraagd.

Tijdens het debat over het veehouderijbeleid in Den Bosch bleek dat de provincie Brabant strengere regels vast heeft gesteld dan met de minister is afgesproken. Hierdoor raken boeren extra rechten kwijt bovenop de al eerdere maatregelen die ze moeten nemen. “Door de boeren is hier verontwaardigd op gereageerd en dat begrijpen wij volkomen. Het verbaast ons dat ook wij het uit de media moesten vernemen en dat we daar niet door het college over zijn geïnformeerd. Ook is hier nooit met de boeren over gesproken. Daarnaast zorgen deze strengere regels voor een extra complex stelsel, waardoor naar verwachting veel bedrijven extra in de knel komen”, aldus Vreugdenhil.
ChristenUnie-SGP pleit er al langer voor om de boeren meer tijd en ruimte te bieden om aan alle verplichtingen die vanuit de provincie en het Rijk op hen afkomen te voldoen. “Uit de reactie van de provincie lees ik dat het Rijk en provincies tot januari de tijd nemen om te kijken hoe ze de regels aan kunnen laten sluiten bij het landelijk beleid en in mei de regels mogelijk aanpassen. Maar onze Brabantse boeren moeten 1 april volgend jaar hun vergunning voor nieuwe stallen verplicht bij het provinciebestuur ingeleverd hebben. Dit is echt een onmogelijk opgave. Ik hoop dat het provinciebestuur tot inkeer komt en nu ook echt samen met de boeren werkt aan werkbare regels die goed zijn voor natuur én een duurzame toekomst mogelijk maken voor het bedrijf”, aldus Vreugdenhil.

Archief > 2019 > oktober