ChristenUnie-SGP wil Brabants Verenfonds

Actie veren Hermen en Henkvrijdag 08 februari 2019 14:50

ChristenUnie-SGP Brabant wil dat de provincie meebetaalt aan de veerverbindingen. Hiervoor moet de provincie een ‘verenfonds’ instellen om zo de toekomst van de veerverbindingen te garanderen.

Statenlid Hermen Vreugdenhil van ChristenUnie-SGP: "De veerdiensten spelen een belangrijke rol in de bereikbaarheid van delen van Brabant. In deze regio’s behoren de veerdiensten tot de basis infrastructuur van de omgeving. Kijk bijvoorbeeld naar de Maasveren op de grens met Gelderland. Waterverbindingen die een onmisbare schakel zijn in woon-werkverkeer, maar ook een belangrijke functie hebben in de leefbaarheid, het toerisme en de recreatie. We zien ook dat in Brabant de veren essentieel zijn als bepaalde wegverbindingen afgesloten of gestremd zijn. Zoals bij de Bergsche Maasveren als verbinding tussen Altena en de Langstraat."

Om het belang van de veerverbindingen te onderstrepen gingen lijsttrekker Hermen Vreugdenhil en Henk van Zelst (nummer 2 op de kandidatenlijst voor ChristenUnie-SGP) met worstenbroodjes langs bij schippers in Altena en de regio Oss. "Wij willen zo laten zien dat we veel waardering hebben voor de schippers en de Stichtingen die de veerverbindingen in de vaart houden. Ze kunnen op onze steun rekenen.”

De ChristenUnie-SGP wil ook dat de veerverbindingen schoon gaan varen Brabant. “De provincie  moet wat ChristenUnie-SGP betreft meebetalen aan het verduurzamen van de veren. Als de veerponten elektrisch varen scheelt dat enorm veel brandstofkosten en het is goed voor het milieu," aldus Statenlid Vreugdenhil.

Archief > 2019 > februari