"Geen subsidies voor topsport"

zwemmen geldwoensdag 11 november 2015 10:39

Uit het Eindhovens Dagblad moesten wij vernemen dat de provincie een subsidie heeft verstrekt van 1,2 miljoen euro aan de gemeente Eindhoven voor de modernisering van het Pieter van den Hoogenband zwemstadion. In het artikel worden voornamelijk kansen benoemd om de topsportfunctie van het zwemstadion aantrekkelijker te maken met o.a. faciliteren van vernieuwende trainingsfaciliteiten en het aantrekken van grote zwemevenementen.

De ChristenUnie-SGP fractie is verbaasd dat het provinciale bestuur de lijn van het vorige bestuur doortrekt met deze aandacht voor topsport. "Het is niet helder hoe deze investering de breedtesport en de gehandicaptensport sterker maakt. Zaken die door dit huidige college als aandachtspunt worden beschouwd. Deze subsidie gaat daar dan ook tegenin" aldus Statenlid Hermen Vreugdenhil "Door deze subsidie te verlenen wordt er gestapeld op een eerdere subsidie die verleend was voor de modernisering van het stadion. Om een voor topsporters aantrekkelijke dubbele bodem verder te ontwikkelen worden nu weer extra kosten gemaakt".

"Ook betwijfelen we of het andere doel van de subsidie, namelijk Eindhoven weer een rol laten spelen in het internationale zwemcircuit wel reëel is. Alle grote zwemevenementen gaan tegenwoordig ook al naar de plaatsen waar het grote geld is, zoals Qatar, Verenigde Arabische Emiraten, Rusland en China. Laten we ons liever gezamenlijk inzetten voor een toegankelijke breedtesport en gehandicapensport"

Archief > 2015 > november