Vreugdenhil op de bres voor eerlijke prijzen

maandag 22 februari 2016 07:33

Statenlid Hermen Vreugdenhil is vrijdag fel van leer getrokken tegen supermarktketen Jumbo. De Nieuwendijker vroeg tijdens een debat over de verduurzaming van de landbouw aandacht voor de boycot van artikelen van Hak, de conservenfabrikant uit Giessen. Winkels van Jumbo verkopen al enkele weken geen producten van Hak, volgens Vreugdenhil om een lagere prijs bij de leveranciers en uiteindelijk de agrariƫrs zelf af te dwingen.

Uitknijpen
"Ongelooflijk dat een Brabants bedrijf Brabantse agrariërs zo uitknijpt", stelt de fractieleider van ChristenUnie/SGP. "Als we het hebben over duurzaamheid, is dit niet wat we voor ogen hebben. Bij de producenten wordt gewoon het mes op de keel gezet."

En dat terwijl Hak door met veel landbouwers uit het Land van Heusden en Altena te werken juist veel moeite doet om de voedselketen zo kort mogelijk te houden, weet Vreugdenhil. "Hak probeert zijn ecologische voetafdruk zo klein mogelijk te houden. De boycot van Jumbo laat zien dat de retailers veel te machtig zijn geworden. Een eerlijke prijs voor een eerlijk product, daar willen we naartoe. En daar heb ik het provinciebestuur stevig op aan gesproken."

In de watten  Verantwoordelijk Gedeputeerde Anne-Marie Spierings (D66) stelde echter dat zij niet over het beleid van Jumbo gaat. "Maar we leggen Jumbo als provincie wél in de watten om ervoor te zorgen dat het bedrijf goed kan opereren vanuit Veghel", zegt Vreugdenhil. Dit weekend werd bekend dat Jumbo en Hak alsnog een akkoord hebben bereikt, tot tevredenheid van Vreugdenhil. "Dit komt niet door mijn verhaal in Den Bosch vrijdag, maar alle beetjes helpen. Je ziet wel dat zulke zaken in een stroomversnelling komen, als ze eenmaal in de publiciteit komen."

Aan de media-aandacht zit nog een voordeel, vervolgt hij. "Ook voor de consument is het belangrijk dat dit in de pers komt. Het winkelend publiek vraagt zich af of hij nog wel boodschappen wil doen bij Jumbo als de supermarkt zo te werk gaat."

Bron: Het Kontakt

Archief > 2016 > februari