Onduidelijkheid troef bij dorpsontwikkelingsplannen

dorpsplannendonderdag 01 april 2010 09:12

De beantwoording van de vragen over de toekenning IDOP neemt de zorg van de ChristenUnie-SGP fractie niet weg. “Het is vreemd dat het college blijkbaar voor zichzelf het criterium ‘in de loop 2009 voorontwerp bestemmingsplan buitengebied gereed’ hanteert maar dit bij gemeenten niet helder is” aldus Hermen Vreugdenhil.

In veel Brabantse dorpen worden op initiatief van de provincie integrale dorpsontwikkelings plannen opgesteld om de leefbaarheid te bevorderen. Nu de uitvoering van de plannen in zicht komt krijgt de ChristenUnie-SGP fractie van verschillende gemeenten het signaal dat de manier waarop provinciale bijdrage aan de uitvoering van de plannen op zijn zachts gezegd onduidelijk is. Deze onduidelijkheid wordt met de beantwoording van het college niet weggenomen.

Ook blijkt de communicatie vooral indirect te lopen via accountmanagers en gebiedsmakelaars. “De accountmanagers worden met weer het veld ingestuurd met de boodschap dat ‘de uitputting van het budget IDOP’s betrokken wordt in de besluitvormingsprocessen mbt kerntakendiscussie en voorjaarsnota’. Zo krijg je een niet geschoten altijd mis uitwerking bij gemeenten. Dat is niet effectief, wekt verkeerde verwachtingen en frustreert in gang gezette processen in de kernen. Wat ons betreft komt er snel duidelijkheid dat alle IDOP plannen die voldoen aan de vooraf gestelde criteria ook op ondersteuning bij de uitvoering mogen rekenen”, aldus Vreugdenhil.

Hier vindt u de beantwoording door he college.

Archief > 2010 > april