Veolia laat buurtbusreizigers in de kou staan - update -

busreiziger in de koudinsdag 12 januari 2010 10:29

Buurtbuschauffeurs laten noodgedwongen steeds vaker reizigers bij de bushalte achter. “Met het winterse weer is de situatie nog nijpender omdat veel reizigers gebruik willen of moeten maken van de acht-persoons buurtbus. Veolia laat reizigers letterlijk in de kou staan omdat er geen plaats meer is,” aldus Statenlid Hermen Vreugdenhil. De ChristenUnie-SGP Statenfractie wil van het Brabants provinciebestuur weten hoe zij dit op korte termijn gaat oplossen.

Diverse buurtbusverenigingen en reizigers hebben het capaciteitsprobleem aangekaart bij het verantwoordelijke vervoersbedrijf Veolia Transport. Chauffeurs en reizigers lopen bij het melden van hun klachten op tegen een muur van onbegrip van de zijde van Veolia. “Veolia Transport laat als reactie op de klachten van de buurtbusverenigingen weten zich niet verantwoordelijk te voelen voor de problematiek en geeft aan dat chauffeurs de reiziger ‘gewoon’ moet laten staan als er geen plaats is. Dit is tegen de afspraak in dat er dan groter materieel wordt ingezet. Wij willen van het college weten hoe zij dit op korte termijn gaan oplossen”, aldus Vreugdenhil.

Beluister hier het interview met Hermen op Omroep Brabant radio

Update

Onder druk wordt alles vloeibaar blijkt wel weer. Direct nadat Brabants Dagblad en Omroep Brabant aandacht besteden aan de schriftelijke vragen aan het college heeft Veolia in een telefonisch overleg toegezegd dat zij de afspaken over extra ondersteuningsdienten of grotere bussen bij capaciteitsproblemen willen nakomen. Zij onderkennen de problematiek zoals die het sterkst speelt in Altena en rondom Roosendaal. Ook hebben ze toegezegd dat zij de kritiek op de klachtenafhandeling serieus zullen oppakken. Complimenten voor Veolia. Als ik de indruk gewekt heb dat wij alle schuld bij Veolia leggen dan moet ik dat direct recht zetten. Veolia heeft volgens de consessie alle recht om enkel de dienstregeling te rijden zoals afgesproken. De provincie heeft de verantwoordelijkheid bij zich gehouden voor de ‘ontwikkelfunctie’ en heeft met de tariefacties de dure plicht op zich geladen om de reizigers die daar gebruik van willen maken ook de mogelijkheid te bieden om voor dat goedkope tarief te reizen. Daarom zijn de meest kritische vragen ook aan het college gesteld. Als wij een net zo constructief antwoord van het college mogen krijgen als van Veolia dan gaat het busvervoer in het landelijk gebied een mooie toekomst tegemoet. Wij zullen er bovenop blijven zitten.

Hermen Vreugdenhil

Archief > 2010 > januari