Motie tegen malls getorpedeerd

mall-nietzaterdag 06 juni 2009 01:31

"Als je wel iets vindt maar het niet politiek vastlegt heeft het veel weg van gelegenheidspolitiek. En dat is nu aan de hand bij de shopping mall. Het blijft moeilijk voor de provincie en voor enkele fracties om een helder en voor heel Brabant generiek beleid te voeren. De ChristenUnie-SGP fractie kiest er echter voor om als provincie vooraf eerlijk aan te geven welke ruimte we geven aan gemeenten om hun eigen ruimtelijk en economisch beleid in te vullen. Gaat de gemeente over die grens heen dan treedt de provincie op. Blijft de gemeente daarbinnen dan is de afweging aan de gemeente", aldus Hermen Vreugdenhil in reactie op het torpoderen van de motie tegen shopping malls in heel Brabant.

Volgens het nu geldend beleid van de provincie om binnensteden te versterken en de detailhandel in de regionale kernen te behouden is volgens de ChristenUnie-SGP fractie voor shopping malls in het randstedelijk gebied van Brabant geen ruimte. "Niet in Tilburg, niet in Breda en ook niet in Den Bosch. Helder, eerlijk en consequent. Dat zal onze politieke lijn blijven bij de afweging van alle ruimtelijke vraagstukken", aldus Vreugdenhil

klik hier voor de motie

Brabants Dagblad 6 juni - De coalitie van CDA, VVD en PvdA heeft in Provinciale Staten van Brabant een motie getorpedeerd tegen vestiging van shopping malls aan de randen van de Brabantse Steden.

Deze partijen hadden geen behoefte aan deze motie van ChristenUnie/SGP. Zij willen de discussies over de malls later voeren.

Een week geleden schoten de Staten de shopping mall in Tilburg af, kort voor het plaatselijke referendum hierover. Omdat deze mall inmiddels van de baan is willen de Staten nu niet verder gaan.

Archief > 2009 > juni