ChristenUnie: honderd nieuwe stations

treinwoensdag 03 december 2008 23:46

De ChristenUnie wil dat er snel begonnen wordt met de bouw van nieuwe treinstations. Ernst Cramer presenteert vandaag een notitie waarin hij pleit voor versnelde oplevering van regionale stations die in nieuwe woongebieden gepland zijn. Cramer: ,,De trein moet meteen een aantrekkelijke vervoersoptie zijn; bewoners moeten niet wennen aan twee auto's voor de deur omdat er nog geen station is bij hun nieuwe huis."

In veel regio's bestaat behoefte aan nieuwe stations. Realisatie van deze stations is vaak een moeizaam proces omdat de capaciteit op het spoor beperkt is en omdat er veel partijen betrokken zijn bij de besluitvorming en financiering. Daardoor worden stations vaak later dan gewenst geopend.

Op korte termijn wil de ChristenUnie dat de minister een aanlegbesluit neemt over de stations Sassenheim, Bleizo, Groningen Europapark en Assen-Zuid. Verder wil de ChristenUnie een herbezinning op de normen die worden gehanteerd om de rendabiliteit van een nieuwe haltelocatie te beoordelen. In een eigen inventarisatie van de ChristenUnie komen zo'n honderd locaties in beeld waar een nieuw station zou kunnen worden gebouwd. Cramer beseft bij voorbaat dat die er niet allemaal zullen komen: ,,Het gaat ons erom dat de mogelijkheden in kaart worden gebracht, en daarnaast dat er snel begonnen wordt met de bouw van een aantal stations."

Termijn visie regionaal OV
Cramer roept staatssecretaris Huizinga op om met een termijnvisie te komen voor het regionale OV. Met de 1 miljard die voor het regionaal OV beschikbaar is, kunnen de grootste knelpunten nog in deze kabinetsperiode worden aangepakt. Cramer: ,,Goed OV kan juist in de regio bijdragen aan de strijd tegen files. Met name in stedelijke gebieden is de opgave dusdanig groot dat ook op de lange termijn landelijke betrokkenheid gewenst is. We moeten nu al plannen maken voor na 2012."

De ChristenUnie maakt zich verder zorgen over geld dat bij ProRail op de plank blijft liggen door vertraging van nieuwe investeringen. Cramer: ,,Vorig jaar hebben we dat al aangekaart. Nu krijgen we opnieuw signalen dat het aantal uitgezette opdrachten door ProRail ook dit jaar fors achterloopt. De schop moet snel in de grond. We moeten zoeken naar mogelijkheden om de planstudies sneller op te leveren."

(overgenomen van www.christenunie.nl)

Archief > 2008 > december