Praten over mooi Brabant en dansen om de hete brij

mallwoensdag 29 oktober 2008 20:28

Afgelopen week was de Dutch Design Week in Eindhoven. Hier had de provincie ook een paviljoen waar een debat werd gehouden onder de titel Grand design of archipunctuur. Om Ron Lodewijks, provincie volger namens het Brabants Dagblad, te citeren: "gaan we in Brabant groots ontwerpen of peuteren we architectonisch lekker door?"

Iedereen heeft dan natuurlijk ook de discussie over de shopping mall in Tilburg in het achterhoofd. Maar om die discussie wordt door het provinciebestuur al maandenlang behoedzaam heen gemanoeuvreerd. Dan merk je hoe lastig het soms is om als kleine partij belangwekkende onderwerpen met een gevoelig karakter in de provincie te agenderen. Dan doet onderstaand stukje uit de column van Ron Lodewijks in het Brabants Dagblad je toch goed:

"Voorbeeld van archipunctuur is volgens Doevendans (stedebouwkundige) de nieuwe vormgeving van het eens zo gefragmenteerde Tilburg. Dat was nog vóór de tijd van de shopping mall. Grand design, mits je zo'n reusachtig winkelparadijs maar niet verbergt in een Tilburgs bos. Slechts één statenlid hoorde het hem zeggen: Hermen Vreugdenhil van de ChristenUnie-SGP. Juist de politicus die de mall op de provinciale agenda wil zetten. Heel Brabant praat hier al maanden over, terwijl de provincie nota bene eigenaar van de beoogde grond in het bos, zich blijft hullen in stilzwijgen. Dat had Vreugdenhil gisteren willen doorbreken met een opdracht aan het provinciebestuur om een visie op de mall te ontwikkelen. Past prima in de filosofie van de nieuwe Wet ruimtelijke ordening: een project van onbetwist provinciaal belang, vraagt om een provinciale visie. Maar gedeputeerde Paul Rüpp wil van de mall pas iets vinden nadat Tilburg hierover een besluit heeft genomen. Met instemming van het CDA (zijn partij) en de VVD die het initiatiefvoorstel van Vreugdenhil met vereende krachten doorschoven naar december. (...) Dirk Sijmons waarschuwt dat het een zaak is van 'hele lange adem', om Brabant mooi te maken. Misschien kost het wel 150 jaar, oftewel de leeftijd van een oude plantaan.

Brabants Dagblad 25-10-2008

Archief > 2008 > oktober