"Mbo'ers niet gratis? Dan maar goedkoop!"

Wachten bij de bushaltedinsdag 30 september 2008 13:23

De ChristenUnie-SGP Statenfractie zal samen met de Brabantse Partij een amendement op de begroting 2009 indienen om 16- en 17 jarige MBO'ers vanaf januari in Brabant voor 30 cent met de bus te laten reizen.

De 16- en 17-jarigen MBO-studenten hebben sinds de bezuinigingsdrift van het paarse kabinet geen OV-kaart meer. Het niet hebben van een OV-kaart leidt vaak tot een studie van tweede keus, omdat de reiskosten naar de opleiding van de eerste keus niet te betalen zijn.
De minderjarige MBO-studenten hebben namelijk keihard het OV nodig om naar hun school en stage te kunnen reizen.

"Bij de Algemene Beschouwingen heeft de ChristenUnie 30 miljoen vrij weten te krijgen ten bate van OV-korting voor 16- en 17-jarige MBO'ers. Omdat het nog wel een jaar kan duren voordat dit geld kan worden ingezet en de provincie in januari de tweede fase Goedkoop Openbaar Vervoer start, sluiten we ons bij dit initiatief aan. Dit betekent een forse reiskostenvergoeding die de ongelijkheid deels corrigeert, die gezinnen met opgroeiende kinderen ondersteunt en die de vrijheid van onderwijskeuze verstevigt. Het mag niet zo zijn dat scholieren noodgedwongen voor een openbaar ROC kiezen, omdat de reiskosten naar een christelijke of reformatorische opleiding te hoog zijn.'", aldus ChristenUnie-SGP fractievoorzitter Hermen Vreugdenhil.

Statenlid Aloysia Jetten: "De schoolvorm moet toch niet bepalen of kinderen wel of niet een school kunnen kiezen? Het niet kunnen betalen van de reiskosten belemmert kinderen in hun schoolkeuze. De demografische cijfers van het CBS leren dat Noord-Brabant 12.633 MBO'ers van 16 en 17 jaar kent. Ons voorstel, om bij de start van de tweede fase van Goedkoop Openbaar Vervoer deze MBO'ers toe te voegen aan groepen die al vanaf 1 mei jongstleden tegen 30 cent per reis met de bus in Brabant mee kunnen, kost omgerekend naar gebruik, ongeveer € 450.000 per jaar".

"Het gaat nu vaak om duizenden euro's per jaar die de ouders en MBO-scholieren kwijt zijn voor reiskosten. Dat is voor sommige gezinnen niet op te brengen, ook niet met kinderbijslag of een tegemoetkoming in de studiekosten. Enkele Brabantse MBO scholen hebben aangegeven mee te willen denken en helpen ten aanzien van distributie van de kortingkaartjes. Dit is een uitgelezen moment om iets voor de minderjarige MBO'ers, hun ouders en het imago van het Brabantse OV te doen!", aldus de Statenleden Vreugdenhil en Jetten.

Archief > 2008 > september