Tussentijdse campagne nieuwsbrief

hermenfietsdinsdag 20 februari 2007 22:00

Met verslag Werkbezoek aan West-Brabant

Het is nu tijd om te investeren in gezin en jongeren !

Hoe vaak heb ik dit al tijdens de campagne naar voren mogen brengen. En ik ben dan ook blij dat we op radio, televisie en in de geschreven media ruim de gelegenheid krijgen om onze standpunten hierover voor het voetlicht te brengen. Ik merk dat men oprecht geïnteresseerd is in de voorstellen van ChristenUnie-SGP op dit terrein. Het is dan ook mooi dat je tijdens de campagne geregeld gesteund wordt door deskundigen uit de praktijk die ons geluid graag ondersteunen en versterken.

Afgelopen week nog bij ons werkbezoek bij Tender en tijdens de middaguitzending van Omroep Brabant. Wij doen ook een aantal concrete voorstellen op dit punt: invoering van een meld- en adviespunt scheiding, aanstellen van gezinscoaches, en dit ingebed in de Centra voor Jeugd en Gezin waarin de provincie het voortouw moet nemen.

Jan Luteijn gekozen tot beste Brabantse statenlid

Vorige week is Jan Luteijn door de collega statenleden uitgeroepen tot beste statenlid van de afgelopen statenperiode. Een schitterende waardering voor vier jaar heel hard werken en een beloning voor zijn tomeloze inzet. Hét bewijs dat je ook als kleine fractie waarde(n)vol én relevant kunt zijn. Ik heb in de afgelopen periode vaak gehoord dat de relevantie van de ChristenUnie-SGP fractie vele malen groter was dan het getal van de ene stem. Ik denk dat het goed is om bij de waardering ook Jan van Groos (burgerlid), en Willem Boerma (beleidsmedewerker) te betrekken. Een fractieprestatie van formaat!

Verslag werkbezoek west-Brabant

Woensdag hebben we op onze campagnetour west-Brabant aangedaan. Overdag hebben we een aantal werkbezoeken afgelegd rondom het thema jeugdzorg. Vooral het bezoek aan Tender in Roosendaal heeft veel indruk op me gemaakt.

Jaarlijks worden door Tender met behulp van 475 medewerkers 1700 kinderen opvangen, zo vertelden divisie manager Marieke de Jong en afdelingsmanager Wout de With, die zich verheugd toonde over het nieuwe ministerie van Jeugd en Gezin. Binnen en buiten de opvanghuizen van Tender moet het kind in de knel, én zijn ouders centraal staan, benadrukt Coen Drezen van de Raad van Bestuur van Tender. “De formule is om aan te sluiten bij de wortels van een kind. Die zijn zó belangrijk. Dat is beslist geen spruitjesvisie,” aldus Drezen. Sinds de wet op het jeugdbeleid twee jaar terug is aangenomen, stopt de hulpverlening als een kind achttien is geworden.

Die leeftijdsgrens zou volgens Drezen weer opgerekt moeten worden. Achttienjarigen dreigen, soms gewoon vanwege onwennigheid met administratieve rompslomp van een zelfstandig huishouden, in financiële problemen te komen. En dat kan weer leiden tot een vicieuze cirkel van steeds ingewikkelder problematiek, die met enige coaching voorkomen had kunnen worden.

Pruimtomaten!
De middag stond in het teken van de tuinbouw. De pruimtomaten die tuinder Arie de Jong in de acht hectare grote kas in Steenbergen speciaal voor de horeca in Engeland kweekt, hebben we bewonderd én geproefd.

Verkiezingsavond in Roosendaal

Op de dag dat het eerste Christelijk-sociale kabinet rond kwam mochten we de verkiezingsavond houden in Roosendaal. Omdat de kiesvereniging nog in oprichting is lag de organisatie bij kiesvereniging Moerdijk. De organisatie was prima, een echt Brabantse gezellige entourage met buiten wapperende partijvlaggen zorgde voor een prima campagnesfeer. Niet voor niets was de avond georganiseerd in ‘Het kleine verschil’, wij mogen, hoe klein we dan ook zijn het verschil maken! We mochten uiteindelijk in een volle zaal een mooie avond hebben. Het geeft ons als campagneteam enorm veel spirit om zo’n enthousiasme te zien, en het geeft Roosendaal hoop ik het laatste zetje om over drie jaar bij de gemeenteraadsverkiezing present te zijn. Op onze steun kunnen jullie rekenen!

Campagne wielertocht verbaast carnavalsvierders

Zaterdagmiddag 17 februari hebben we op bijzondere wijze campagne gevoerd. Met een wielertocht vanuit Aalburg naar het provinciehuis in ’s-Hertogenbosch. Na een korte verkenning van het (prachtige) parcours van de DSB 7 Dorpenomloop kon de tocht beginnen. Met Teunis de Peuter en Gerben van Helden als aanjagers van deze tocht en diverse (bestuurs)leden van de Christenunie als deelnemers mocht de tocht zeker een succes genoemd worden.

Met als bezemwagen de ChristenUnie-SGP caravan had de wielertocht veel bekijks in het carnavalvierende Brabant. Onderweg waren er veel positieve reacties en werden er ook vrolijke discussies gevoerd met voorbijgangers die deze actie in positieve zin niet van de ChristenUnie hadden verwacht. De niet beplakte borden werden nog voorzien van de campagneposter van de ChristenUnie-SGP.

Na een leuke tocht onder prachtige weersomstandigheden kwamen de deelnemers aan bij het provinciehuis in Den Bosch waar we over enkele weken zitting hopen te nemen in de provinciale staten van Brabant.

Een mooi campagne-initiatief van PerspectieF Brabant!

Werkbezoek en verkiezingsavond Oost-Brabant

23 februari legt de fractie een werkbezoek af in oost-Brabant. ’s Ochtends zal er een bezoek worden gebracht aan het project ‘allergeenarm bouwen’ in Tilburg o.l.v. dhr. Gert van den Elsen (beleidsmedewerker gemeente Tilburg). Dit zal worden vervolgd met een discussie in het gemeentehuis van Tilburg over duurzaam (ver)bouwen. In de middag zal er een bezoek worden gebracht aan het waterschapshuis en wordt er gesproken met dijkgraaf Peter Glas over het grote kader: Kaderrichtlijn water, Waterbeheer 21 en de rol van waterschappen en provincies.
De dag zal worden afgesloten met een verkiezingsavond in Eindhoven. Locatie De Morgenster Eindhoven (Woensel oost), Mercuriuslaan 1b, Eindhoven. Iedereen is hier van harte welkom.

ChristenUnie-SGP in beeld

Deze keer in ‘ChristenUnie-SGP in beeld’ een overzicht van onze zichtbaarheid op internet. In de eerste plaats beheert Ronald Sonnemans de provinciale site met hierop nieuwsberichten, verslagen, weblogs en andere campagne informatie. Onze ‘caravancampagne-spot’ vindt u prominent op de site.
Daarnaast heeft Omroep Brabant een weblog aangemaakt voor alle lijsttrekkers. Het valt niet altijd mee om in campagnetijd de log actueel te houden, ik blijf in de beperkte tijd mijn best doen er wat leuks van te maken.
U kunt me ook vinden op hyves en op de verkiezingssite van de provincie.
Een aanrader voor jongeren is de verkiezingssite van PerspectieF.
Nog wat links die ook te gebruiken zijn op de site van uw kiesvereniging of die het doorsturen naar vrienden mogelijk waard zijn:
Andre Rouvoet over statenverkiezing  (Quick Time-bestand);
campagnespot ChristenUnie-SGP Brabant ;
Uitzending Hermen Vreugdenhil TV & CO.

Agenda voor de komende week

23 februari
Werkbezoek oost-Brabant 9.00 – 18.00 uur

23 februari
Verkiezingsavond Eindhoven Vanaf 20.00 uur

24 februari
Caravan campagne tour 10.00 uur Oosterhout
13.00 uur Breda
15.30 uur Tilburg

26 februari
Politiek debat IJzeren Rijn, Budel, deelname Hermen Vreugdenhil Vanaf 19.30 uur

Als u activiteiten wilt bijwonen en de sprekers wilt ondersteunen bent u van harte
welkom! Voor nadere informatie kunt u contact met ons opnemen.

Gebed
We mogen campagne voeren in het besef dat we afhankelijk zijn van de zegen van onze Heer en God. Campagnevoeren en bidden is een goede combinatie. Ik wil u dan ook nogmaals vragen of u in uw persoonlijk gebed en in uw eigen kerkgenootschap voorbede wilt vragen voor een zegen over de campagne.

Tot slot
Hebt u als kiesvereniging besloten om zelf activiteiten op te zetten dan willen wij die van onze kant graag ondersteunen. Wij horen graag van u waar wij u kunnen ondersteunen. De campagnecaravan is buiten de zaterdagen vrij te gebruiken, u kunt hem ophalen in Nieuwendijk.

Volgende week ontvangt u weer een nieuwsbrief. Dan met een verslag van het werkbezoek in oost-Brabant. Wilt u niets missen en weten waar u ons kunt vinden in de provincie kijk dan op www.noordbrabant.christenunie.nl .

We mogen de campagne voeren vanuit de uitdaging die uit Micha 6:8 spreekt:
'Er is jou, mens, gezegd wat goed is, je weet wat de HEER van je wil: niets anders dan recht te doen, trouw te betrachten en nederig de weg te gaan van je God.'(NBV)

Met vriendelijke groet,

Namens het campagneteam,