Grondeigenaren draaien toch weer op voor kosten opruimen drugsafval

donderdag 14 juni 2018 10:47

Grondeigenaren draaien weer volledig op voor de kosten van het opruimen van drugsafval. Dat vinden wij een onwenselijke en gevaarlijke situatie. De Statenfracties van ChristenUnie-SGP en CDA in Brabant roepen het provinciebestuur op zo snel mogelijk de vergoeding weer in te stellen en particulieren tegemoet te komen met een 100% vergoeding van de opruimkosten.

Aanleiding van de oproep is het aflopen van de subsidieregeling waardoor alleen aanvragen van dumpingen in 2017 nog kunnen worden ingediend en vergoed. “Grondeigenaren die in 2018 te maken kregen met een dumping moeten dus zelf opdraaien voor de gehele opruimkosten. Dat vinden wij onacceptabel”, aldus Hermen Vreugdenhil (ChristenUnie-SGP).

Ook de signalen die wij krijgen dat er steeds minder sporenonderzoek gedaan wordt naar dumpingen baren ons zorgen. Marcel Deryckere (CDA): “Het is belangrijk dat er bij elke dumping ook daadwerkelijk een sporenonderzoek ingesteld wordt om de pakkans van de criminelen te vergroten. Het gevaar ontstaat nu dat grondeigenaren het drugsafval eigenhandig gaan verwijderen. Dit frustreert ook nog eens de opsporingskansen.”

Zowel het geruisloos aflopen van de regeling voor opruimkosten drugsdumpingen als de verminderde prioriteit voor sporenonderzoek roept de vraag op of er geen verslapping plaatsvindt in de strijdt tegen de drugscriminaliteit in Brabant. Dat baart de ChristenUnie-SGP en CDA fracties grote zorgen. “Wij willen van het college weten welke acties zij gaat ondernemen om de strijd tegen drugscriminaliteit en dumpingen op volle sterkte te blijven voeren”, aldus Vreugdenhil.

Archief > 2018 > juni